Ananassorbet

Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat på ett tag, det har sina orsaker, men allt kan inte skyllas på tekniken. Skall bättra mig, lovar! Börjar därför denna bättring med två inlägg på samma dag :D

Jag gillar att kunna göra glass spontant med ingredienser jag oftast har hemma, skall man springa iväg till affären så försvinner lite av spontaniteten. Färsk ananas är något jag sällan har hemma, men ananas på burk däremot....

ananassorbet

Ananassorbet
2 små burkar med ananasringar
200 g socker
1 msk citronsaft
1 äggvita
ev. vatten

Häll av spadet till ananasen i en skål. Mät upp 1 deciliter av spadet och häll det i en annan skål tillsammans med ananasringarna. Mixa ananas och spad till en slät puré.
Häll sockret i en kastrull och mät upp hur mycket ananasspad du har kvar. Häll ananasspadet i kastrullen med socker och tillsätt vatten så att du har totalt 2 deciliter vätska i kastrullen. Låt socker, vatten och ananasspad koka upp tills sockret löst sig. Ställ sockerlagen att svalna, gärna i isbad.
Vispa äggvitan till hårt skum och ställ åt sidan. Tillsätt citronsaften och den avsvalnade sockerlagen i ananaspurén och rör till en jämn smet. Vänd till sist ner äggvitan.
Sätt igång glassmaskinen och häll i sorbetsmeten. Kör sorbeten i 30-40 minuter.







Kommentar:
Om det nu skulle vara så att man har en färsk ananas hemma, eller om man är lite kräsen så kan man självklart använda sig av det också. Ungefär 225 g färsk ananas blir lagom. Man byter då ut ananasspadet mot vatten, 2 dl vatten till sockerlagen och 1 dl till att mixa ananasen till puré.

Kommentarer
Postat av: XS

Den här är ju bara godast! Alltså verkligen, jag skulle kunna äta hur myket som helst! :D

2009-02-22 @ 12:21:30
URL: http://xsforlife.blogg.se/
Postat av: sanna

vad gör man om man inte har någon glassmaskin?

2010-12-05 @ 15:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0