Chokladsorbet

Det kanske låter konstigt med chokladsorbet, men det är faktiskt riktigt gott :) Det smakar choklad på ett bra sätt, ibland när man äter vanlig chokladglass så smakar det egentligen inte så mycket choklad, men det gör den här sorbeten.

Chokladsorbet
6 dl vatten
150 g farinsocker
150 g strösocker
65 g kakao
2 ½ tsk vaniljsocker
 ev. 25 g mörk choklad

Häll vatten, socker, farinsocker och kakao i en kastrull. Låt socker lagen sjuda i 6-7 minuter, sockret skall smälta. Rör i vaniljsockret och mörk choklad ifall du vill. Rör tills chokladen smält och låt sedan sockerlagen svalna, eventullet i isbad. Sätt igång glassmaskinen och häll i sockerlagen. Låt maskinen gå i ungefär en timme och låt sedan sorbeten frysa till sig lite till i en tättslutande burk i frysen.

Kommentar:
Det var när jag gjorde den här glassen som min glassmaskin stannade ett par gånger, så minska eventuellt mängderna i receptet lite.
Jag har funderat lite på varianter av det här receptet. till att börja med hade jag mörk choklad med "nibs" i när jag gjorde den, det blev ju gott med lite små bitar i. Men eventuellt så skulle man ju kunna ha små bitar marshmallows i glassen. Isåfall lägger man i dem efter ungefär halva tiden i glassmaskinen. Jag har också funderat på om man skulle kunna byta ut halva mängden vatten till kaffe i sockerlagen. Ska prova båda dessa varianter någon gång :)

Såhär såg det ut i burken. Den är inte köpt även om det ser ut så, låt dig inte luras av att det är en glassburk. Tänkte lägga upp den här bilden bara för att jag blev så chockad när jag tog av lock och den såg så köpt ut ><|såhär fint blev det :) Delvis tack vare att jag fick låna syrrans kamera :P

Kommentarer
Postat av: Abchan

Yummie yummie, I got love in my tummie! And it make me feel alright!



För att förtydliga det, MUMS! :D

2008-12-13 @ 18:17:11
Postat av: Rahm

Nu skulle man haft en glassmaskin...

2008-12-13 @ 18:29:08
URL: http://gumsetoften.blogg.se/
Postat av: Anna

Eller hur!? :D Glassmaskiner är alldeles för underskattade tycker jag :)

2008-12-13 @ 18:44:06
URL: http://glassbloggen.blogg.se/
Postat av: Abchan

5 spritskit av 7 möjliga :)



2008-12-14 @ 11:34:11
Postat av: Anonym

Ser gott ut! Laga till mig nån gång!!! :)

2008-12-14 @ 22:08:28
Postat av: Emi

Ser otroligt gott ut! Undrar om det är ok om jag kopierar bilden på glassen till en "receptbok" jag håller på med? :)

2010-09-01 @ 22:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0