Italiensk knäckglass

Jag har egentligen bara gjort glass i drygt två månader av mitt liv, men jag tycker ändå att jag lyckats göra en del sorters glass. Min kära glassälskande far ratade alla sorters glassar jag gjorde och åt hellre billig köpeglass, tills jag gjorde den här. Den här glassen verkar inte vara speciellt märkvärdig, men jag kan lova er att den är god!


Italiensk knäckglass
1 sats Vaniljglass de luxe

ungefär 30 sötmandlar
3/4 dl socker
4 msk amaretto


Hacka sötmandlarna och lägg tillsammans med socker i en stekpanna. Hetta upp sockret och mandlarna tills sockret smält och blivit brunt. Häll blandningen på ett bakplåtspapper och låt svalna.
Gör vaniljglassen enligt receptet. Personligen tycker jag att det är onödigt att ha vaniljstång i den här glassen eftersom både knäcken och amaretton ger väldigt mycket smak ändå. Gör du glassen utan vaniljstång kan du blanda alla ingredienser, utom gelatinet, direkt i kastrullen och hetta upp till 80-85 grader eller tills glassmeten tjocknat.
Sätt igång glassmaskinen och häll i den avsvalnade glassmeten.
Krossa under tiden knäcken i en mortel till lagom stora bitar. Häll i knäcken när det är ungefär halva tiden kvar på glassen.
Skeda sedan upp glassen i en plastburk och rör i amaretton. Frys ett par timmar till i frysen då alkoholen sänker fryspunkten något för glassen.



Kommentar:
Har provat en del varianter av denna glass och det mesta blir riktigt gott. Om man vill göra en variant utan amaretto kan man utesluta den, men jag kan tipsa om att det då blir riktigt gott att tillsätta 50 g hackad mörk choklad istället.
Om det är knäcken som är problemet, man kanske inte gillar den något brända smaken, så kan man ersätta dem med 1 1/2 dl naturella hackade sötmandlar, det blir också gott och kanske egentligen något mer italienskt ;)

Kommentarer
Postat av: Abchan

Abchan want's Bob's ice-cream!

2009-02-20 @ 23:45:49
URL: http://bananvecka.blogg.se/
Postat av: Abchan

Om du startar ett glassföretag som typ Ben's & Jerry's, så bör ditt heta Bob's. Känn på ordet Bob's, ännu bättre, känn på meningen. "Jag är sugen på Bob's!" "Har du smakat Bob's nya smak?"

Kan det bli bättre? :O

:D

2009-02-20 @ 23:47:37
URL: http://bananvecka.blogg.se/
Postat av: Bob

Det har jag inte tänkt på.... Men det är ju smart :D Yey, jag skall starta eget :D Bob AB XD

2009-02-21 @ 15:25:29
URL: http://glassbloggen.blogg.se/
Postat av: XS

Du hade denna i en av mina tårtor va? :D

2009-02-22 @ 12:20:15
URL: http://www.xsforlife.se
Postat av: Victor

hejsan, vet inte om detta hamnar rätt men hittade ingen annan stans, jag har alltid vart lite sugen på kinderägg glass, skulle detta ens fungera ?

du har inget tips du som är lite inne på detta hur jag skall göra ?



Mvh

Vic

2011-04-21 @ 10:38:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0