Gingerbread icecream with gingerbread dough...

... eller pepparkaksglass med papparkaksdeg på svenska :P Försökte göra en rip-off på Ben & Jerry's glass Cookie dough, fast med julkänsla. Ni får väl avgöra själva hur väl jag lyckades :) 
I alla fall så är det här en glass för dig som har en klump med pepparkaksdeg i kylen som inte blev utkavlad när du bakade i förra veckan (typ jag :P). Eller kanske en glass för dig som faktiskt vågar erkänna att degen faktiskt är godare än kakan... ;)

Gingerbread icecream with gingerbread dough
4 äggulor
1,5 dl florsocker
4 dl grädde
1 msk pepparkakskrydda (lika delar ingefära, nejlikor och kanel, givetvis malda)
50 - 100 gram pepparkaksdeg

Separera äggulan från vitan (vitorna kan du göra sorbet av om du vill, kanske mitt nästa recept :D). Vispa äggulor och florsocker fluffigt med elvisp. Tillsätt pepparkakskryddorna.
Vispa grädden fluffig med elvisp innan du försiktigt vänder mer den i äggsmeten. Sätt igång glassmaskinen och häll i glassmeten.
Dela under tiden pepparkaksdegen i så stora bitar som du vill ha och rulla dem till små bollar ifall du vill att de skall vara jämna. Slå av glassmaskinen efter ungefär en halvtimme och skeda upp glassen i en plastburk. Vänd ner pepparkaksbollarna jämnt i glassen och ställ i frysen och låt frysa  en stund till.

Kommentar:
Ifall man har ett favoritvaniljglassrecept kan man naturligtvis använda det istället och bara tillsätta pepparkakskryddorna och pepparkaksdegen enligt receptet. Vill man ha pepparkaksglass men tänkt att använda sin deg till pepparkakor så kan man ju hoppa över pepparkaksdegen och bara köra på kryddorna. Det blir gott det med, men man förlorar ju lite nöjet med att säga hela det långa namnet på glassen; Gingerbread icecream with gingerbread dough :)

Försökte skapa lite julkänsla XD

Kommentarer
Postat av: Abchan

Allvarligt, den där glassen måste jag få smaka på! Det är inte mer än rätt, på fredag innan vi drar till Ida ska jag öppna din frys. Efter denna fina/förjävliga dag så kan lite glass behövas som morot. :)

2008-12-17 @ 17:06:18
Postat av: Lina

Gud en ben and jerry jul för dig alltså...får plocka fram mammas och pappas bröllops-glassmaskin verkar det som!

2008-12-18 @ 17:37:07
URL: http://rosaochfluffigt.blogg.se/
Postat av: Katrin

Gud så härligt! Kan vi inte ha glasskväll på jullovet??

2008-12-20 @ 16:19:14
URL: http://katrinkaroliina.blogg.se/
Postat av: Abchan

Känner mig som en liten lurifax! :D

2008-12-22 @ 10:53:18
Postat av: Anonym

Heej!, vilken fin blogg du har. jag skulle bli superglad om du svarade på frågan i min blogg, kramar från www.jossefiiinee.blogg.se

2008-12-22 @ 21:52:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0