Vaniljglass de luxe

Lite mörk i färgen av det mörka muscovadosockret

Detta är grundglassreceptet som jag använder som grund till all mjölkbaserad glass som jag gör. Därför är det här en uppdatering av detta inlägg, då
jag underskattade ett bra basrecept i det tidigare. Så gör antingen en kanongod vaniljglass med hjälp av det här receptet, eller klicka dig runt på bloggen och prova någon av de olika smaksättningarna som jag använt mig av,  med länk till det här receptet :)

Vaniljglass de luxe

2,5 dl mjölk
2,5 dl grädde
1 vanlijstång (kan uteslutas om du skall smaksätta med något annat, eller ersättas med vaniljsocker efter smak)
100 g strösocker + 25 g muscavadosocker
(Alternativt 125 g strösocker)
5-6 äggulor
1 gelatinblad (eller motsvarande mängd geletinpulver, dvs 0,5 tsk)

Dela vaniljstången på längden och skrapa ur den (använder du inte vaniljstång, kan du hoppa över att värma upp grädden och direkt börja med att vispa äggulorna). Blanda skrap, vaniljstång, mjölk och grädde i en kastrull. Koka upp under omrörning och låt sedan stå och dra i en kvart.

Förbered under tiden gelatinbladet eller pulvret enligt anvisningarna på paketet.


Vispa äggulor och de båda sockersorterna fluffigt. Rör ner äggsmeten i mjölkblandningen.
Värm glassblandningen försiktigt under omrörning tills smeten tjocknat, vilket sker vid ungefär 80-85 grader. Har du en stektermometer liggandes i någon låda hemma så kan du ju använda dig av den :) Var försiktig så att smeten inte börjar koka, för då skär den sig nämligen. Om du inte har någon termometer kan du pröva att göra slevprovet eller rosprovet.

När du tagit kastrullen av plattan rör du ner gelatinet (det är smidigt att lösa upp det i lite av den varma smeten först och hälla över i kastrullen när det löst upp sig).

Kyl glassmeten, går snabbt i ett isbad, och fiska upp vaniljstängerna. Om du hellre vill ha vaniljsocker i så är det dags att tillsätta det nu. När smeten svalnat slår du på glassmaskinen och häller i smeten. Kör maskinen i ungefär 40 minuter och skeda sedan upp glassen i en plastburk för infrysing.

Kommentar:
Vad man väljer för muscovadosocker beror inte alltid bara på vad man har hemma utan också på vad man tycker om. Det ljusa muscovadosockret har en mer kola-aktig smak och det mörka säger många har en lakritston, men det vet jag personligen inte om jag tycker. Jag tycker mest att det mörka har en lite mer mustig smak, så man behöver inte oroa sig för att får lakritsglass. Om man inte har det hemma så kan man prova farinsocker istället. Jag har provat både det mörka och det ljusa muscovadosockret.

Apropå att inte ha saker hemma så har jag personligen aldrig grädde hemma, så jag provade att göra den enbart på mjölk, det gick bra, men självklart får man en godare glass om man använder grädde. Fett och socker är ju trots allt smakbärare ;)
I denna uppdatering så skulle jag vilja slå wett slag för grädde (som jag numera oftast har hemma) i glassen. Hemmagjord glass blir hårdare än köpt glass i och med att livsmedelsindustrin använder mycket tillsatser och kan blåsa in över 50% (!) luft  i den glass du köper. En lagom avvägd fett- och sockerhalt gör att glassen får en bättre konsistens, det vill säga du får en ännu hårdare glass med mjölk istället för grädde. Om du ändå vill göra en fettsnål glass kan du ju testa "anonym"s tips om att byta ut grädden mot vaniljvisp :) 

Om man är lite snål som jag och tycker att vaniljstång är dyrt och inte skall slösas med kan man ta vara på den även efter användandet. Skölj av vaniljstången tills du inte längre ser några mjölkspår och torka försiktigt av den med lite hushållspapper. Sätt ugnen på femtio grader (gärna vamluft om du har) och torka vaniljstången i någon timme. Varva sedan vaniljstång och strösocker i en liten burk och låt stå. Efter ett par dagar har du ditt alldeles egna vaniljsocker som håller hur länge som helst . Dessutom ett vaniljsocker med riktiga vaniljprickar i!

Kommentarer
Postat av: Kajsa Bragee.

ååh, usch vad sugen jag blir! kommentera gärna min blogg, puss puss

2009-02-06 @ 15:21:25
URL: http://braagee.blogg.se/
Postat av: Anonym

hejsan!



om man vill ha samma krämiga konsistens som med grädde, men man vill skära ner fetthalten lite, så rekomenderar jag att använda vispbar vaniljsås, jag brukar använda den som har 9% fett i, och jag märker ingen skillnad på konsistensen eller smaken jämfört med vanlig gräddglass!



glass smeten ska också få gärna stå i kylskåpet ett helt dygn, så gelatinet och äggen hinner stelna sig lite!



och muscovad socker är heller inget måste, funckar utmärkt med vanligt socker!



En härlig Blogg du har!!! =D



2009-06-26 @ 11:34:28
Postat av: Bob

Tack för tipsen och komplimangen! Det var längesedan jag skrev ner det här receptet, men nu använder jag det som grund till all mjölkbaserad glass jag gör, så jag skall nog göra lite ändringar i det här inlägget :P Jo, jag vet egentligen att glassmeten gärna skall stå i kylen över natten, men då tar det ju ytterligare en dag innan man får färdig glass ^^

2009-06-26 @ 22:28:33
URL: http://glassbloggen.blogg.se/
Postat av: Ida

jag har själv en kock utbildning, men inte gjort glass på snart 10 år, jag fick också en glass maskin till födelsedagen och först nu när jag hitta mitt gamla recept jag fick av min lärare (ganska lika som du har här...) så fick jag pippi att göra glass, varje morgon sätter jag glassmaskinen på, och varje morgon gör jag en ny sats till följande dag... ;D (och nu har jag maskinen på med en sats vanilj&jordgubb...och igår var det rabarber&wienernougat..)



ett bra voffel recept saknar jag ännu, så man sku få fina strutar sin glass :p



har du provat att göra med ananas eller kiwi? det borde ju inte fungera med tanke på att ananas innehåller enzymen bromelin och kiwis enzym acitinidin, dom bryter ju ner gelatinet...

kiwi glass sku vara värt att prova på!

2009-06-27 @ 10:25:15
Postat av: Therese

Ungefär hur mycket glass blir det av receptet? Hälsningar, Therese

2010-05-26 @ 21:37:20
Postat av: Klara

Hsr du lagt ner med att skriva något mer? JAg besöker din blogg dagligenn. Så snälla, även om du inte skriver något mer, ta INTE bort din glassblogg. För det är den enda bloggen jag gillar!

2010-12-31 @ 21:56:51
URL: http://blandbloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har sett massor av olika recept och de är alla lite olika även om det gäller grundsatsen (gräddglass vanilj). En del har med hela ägg inte bara gulan, och många kokar det inte utan ställer det direkt i frysen. Har du testat olika varianter så du vet att kokning och utan äggvita är det bästa?

2011-06-08 @ 20:01:39
Postat av: [email protected]

Hej! Gillar också din blogg och instämmer med Klara här ovan:-) Ett annat sätt att göra hård glass lite mer skop-vänlig är att tillsätta någon tesked alkohol ("smak-neutral" vodka, t ex). Det påverkar inte smaken, men minskar "nedfrysningsgraden".



Att koka eller inte koka glassmet ... båda metoderna är ju stora och erkända, och vilken man föredrar (och till vilka smaker) är väl just en smaksak:-)



Tycker själv att vaniljglass blir godare och fylligare med tillagad glassbas. Ska man mest ha vaniljglassen som "bas-glass" till exempelvis fruktsmak eller kaksmulor etc så funkar dock "direktmetoden" ofta finfint.

2011-08-09 @ 01:07:43
URL: http://www.icecreamnation.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0