Första inlägget...

Tänkte börja med en förklaring, ett förtydligande av bloggen. Den startades när jag fick en glassmaskin i födelsedagspresent av mina polare när jag fyllde arton. Jag hade tidigare lovat att ooom  jag fick en glassmaskin i födelsedagspresent så skulle jag starta en glassblogg :). Och voila... Här är den :)
I denna blogg hade jag tänkt att publicera recept, típs och tricks på glass som man gör själv i glassmaskin. Det blir faktiskt godare att göra egen glass med glassmaskin än utan. Gör du glass utan glassmaskin måste du röra om i den i frysen med jämna mellanrum och du tenderar att få en glass med konsistens som isglass och inte alls som glass du köper i affären.
Därför är en glassmaskin en bra förutsättning om du vill göra god glass hemma. De flesta glassmaskiner fungerar på samma sätt, en skål med någon slags frysklamp i (som du måste frysa mellan varje gång du gör glass) och en rörlig del som med hjälp av en motor rör glassen samtidigt som den fryses.
Vill du inte äta upp glassen direkt så håller den sig i ett par veckor i en burk i frysen.
Lite saker att tänka på när man gör egen glass är att titta i sin instruktionsbok och se hur mycket glass man kan göra åt gången. Häller du i för mycket så kan glassmaskinen stanna mitt i glassproduktionen ( gjorde min häromdagen XD).
När man gör sorbet så är det bra att ha i åtanke att inte mixtra för mycket med sockerproportionerna. Är det för mycket socker kan det leda till att glassen inte stelnar som den ska, och är det för lite socker kan glassen få konstig konsistens. Men å andra sidan bör man ju alltid uppmuntra experimentlusta :P
Vätskan som du häller i glassmaskinen bör vara kall och du bör sätta igång maskinen innan du häller i glassmeten, annars kan den frysa fast i frysblocket. Bästa sättet att snabbt kyla ner varm glassmet (om du inte orkar vänta alltså)  tror jag är i ett isbad. Ställ kastrullen eller bunken i en diskho med iskallt vatten. Lägg sedan kylklampar eller dylikt i vattnet. Glassmeten svalnar ganska snabbt, men rör om i den ett par gånger, för ofta kan det vara varmt där glassmeten inte har direkt kontakt med den kallnande kastrullen eller bunken. 

Tror att detta får vara nog med tips för första inlägget. Men det kommer mer tips och trix allteftersom glassproduktionen ökar, jag lovar :)

Kommentarer
Postat av: Abchan

Glassbloggen är här! :D Grymt synd att man inte har en glassmaskin nu asså...

Men chokladsorbet kan jag ju åtminstone testa! Sen som sagt ställer jag ju upp i vått och torrt när det gäller att smaka, men det tror jag att du redan förstått :D

2008-12-13 @ 18:15:57
Postat av: Anna

Hehe, när den här bloggen blir känd lovar jaga tt anställa dig som första provsmakare :P

2008-12-13 @ 18:21:03
URL: http://glassbloggen.blogg.se/
Postat av: Abchan

Förväntar mig inget annat!:)

2008-12-14 @ 11:33:19
Postat av: Cissi

WHA!!

2008-12-14 @ 21:29:23
URL: http://ost007.blogg.se/
Postat av: Jimmy

Hej ! Tack ska du ha för den fina bloggen du gjort. jag fick en Glassmaskin genom jobbet(man fick välja någon produkt på en presentsida)Jag har aldrig ångrat mitt val för det är ju så himla gott med hemmagjord glass.Uppskattningen är enorm av släkt och vänner när man bjuder på olika varianter.Jag följer din blogg och hoppas på spännande tips även i fortsättningen.

Vanilj De Luxe är ett superbra recept..Tack för det:)

Jimmy

2009-11-29 @ 21:21:07
Postat av: Mira

Jag gör vad jag kan och har Pushat dig.

http://www.pusha.se/ram/bloggen-om-hemmagjord-glass

Lycka till

MiraSan

2010-06-05 @ 23:00:09
Postat av: Fialotta

Köpte glassmaskin i går. (En PHILIPS bäst i test)

Har nu prövat med proteinpulver (rent protein heter Kasein) blandade pulvret och vatten så det blev en något tjockare gröt + lite jordgubbsbitar. BÅDA gångerna har det nu frusit fast i botten så den nästan stannar efter ett tag.



VAD är fel el VAD gör JAG för fel?



Lightglass el sorbe går väl att göra va?

2010-06-19 @ 19:26:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0