Elvisglass

Denna glassen är min julklapp till er läsare och också mitt bevis till att Elvis faktiskt är död på riktigt. För om han levt hade han kunnat lukta sig till denna glass på vilket avstånd som helst och dykt upp i ditt kök när du är mitt uppe i glassmakeriet och det har, så vitt jag vet, inte hänt mig när jag gjort denna glass.  

Elvisglass
2 dl socker
1 3/4 dl vatten
3 bananer
2 dl jordnötssmör

Blanda socker och vatten i en kastrull. Låt koka upp och sjud i ett par minuter tills sockret löst sig. Låt sockerlagen svalna, går snabbt i isbad.
Mixa bananerna släta. Tillsätt jordnötssmöret och den svala sockerlagen och mixa ytterligare till en slät smet.
Sätt igång glassmaskinen och häll i glassmeten. Låt gå i 40-50 minuter och skeda upp i plastburk och frys i ytterligare några timmar innan eventuell servering.

Kommentar:
Jag har gått genom hela mitt liv i tron om att jordnötssmör är sött. Men tji fick jag när jag för något år köpte hem det för att göra kakor av. Jordnötssmör består främst av mixade jordnötter, men även lite olja för att få rätt konsistens, och smakar bara jordnöt och kanske lite salt. Nötter överlag består ju i huvudsak av fett (även om det är nyttigt fett) och då är det ju naturligt att jordnötssmör får en ganska hög fetthalt. Därför är den här glassen något svårfryst och det räcker inte med tiden i glassmaskinen utan det behövs ytterligare några timmar i frys för att få bra konsistens på glassen.

Förtydligande:
Till sist en förklaring för er som behöver lite uppfräschning i era Elviskunskaper. Glassen heter Elvisglass på grund av den smörgås som Elvis är känd för att ha ätit mycket av (och delvis orsakat hans övervikt). Smörgåsen bestod av en dubbelmacka på vitt bröd med jordnötssmör och skivad banan mellan. Smörgåsen stektes sedan i rikligt med smör i en stekpanna.

The Elvis Presley Merry Christmas Edition Ice-Cream, 1973 Las Vegas


The Elvis Presley Merry Christmas Edition Ice-Cream, 1973 Las Vegas



Och till sist svaret på frågan som ni alla undrat över, vad får egentligen en glassbloggare i julklapp?!
Jo, glasskopor såklart :P



Kommentarer
Postat av: Abchan

Mina fingeravtryck är snart på de skedarna! :D Mohohoho. Och när är det dags för glasskalas????

2008-12-25 @ 17:05:34
Postat av: Rahm

Haha den där mackan lät ju hemsk! Nu vill jag ha nån riktigt glammig glamour-glass, tänk rosa och glitter! (får man önska här?)

2008-12-27 @ 11:09:39
URL: http://gumsetoften.blogg.se/
Postat av: Bob

Abchan: Jo, jag märkte det :) Kul att du gillade min glass iallafall :P

Rahm: Klart man får önska! Jag skall filura lite på den glassen, får se om den dyker upp :P

2008-12-27 @ 12:38:48
URL: http://glassbloggen.blogg.se/
Postat av: Ariel

Jag och Martin kommer alltid rycka in ifall du behöver trovärdiga och positiva kommentarer om din glass ;)

2008-12-27 @ 18:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0