Chocolate chip & cookie dough

Ja, ni har förstått det hela rätt, det är ännu en ben & jerry's rip-off på gång, men denna gång ännu mer likt orginalet. Personligen tycker jag om glassen, men inte så mycket att jag tycker att det är värt att lägga femtio spänn på en liten fjutt-burk med glass. Så här är ett tips för er som inte vill bli ruinerade: Gör glassen själv! Det blir inte bara billigare utan dessutom också godare :D

Chocolate chip & cookie dough

En sats vaniljglass de luxe, men ta en halv vaniljstång istället eller byt ut mot vaniljsocker ( se kommentaren till vaniljglass de luxe)

1 dl mjöl
0,75 dl florsocker
2 msk smör
2 msk grädde eller mjölk
1 krm vaniljsocker
ev. ca 25 g hackade valfria nötter, tex pecannötter

50 gram  hackad choklad, mörk eller ljus

Gör vaniljglassen enligt  receptet och förbered kakdegen underr tiden glassmeten svalnar. Blanda de torra ingredienserna (ej chokladen beroende på om du vill ha den i glassen eller i degen). Tillsätt flytande eller fast smör beroende på hur du vill att konsistensen skall vara. Rör ihop degen och tillsätt mjölk/grädde tills du är nöjd med konsistensen på degen.
Rulla degen till bollar i lagom storlek och lägg upp på en tallrik eller dylikt. Ställ in i frysen medan du väntar på glassen.
Slå på glassmaskinen och häll i glassmeten.
Efter ungefär tjugo minuter häller du i den hackade chokladen. Låt glassmaskinen gå i ungefär femtio minuter, eller tills du är nöjd med konsistensen. Skeda upp i en plastburk och varva med kakdegsbollarna. Ställ in i frysen och frys en stund till.

Kommentar:
Jag tycker att det är lite roligare att ha chokladen i glassen än i degen, men vill man köra en äkta rip-off skall man ju egentligen lägga chokladen i degen.
Anledningen till att man fryser degen en stund är för att den inte skall gå sönder så lätt när man rör ner den i glassen.
Vill man kan man självklart använda sig av ett annat grundrecept på vaniljglass än vad jag gör, men detta blir riktigt gott :)


Kommentarer
Postat av: Ida

Denna måste du bjuda mig på nån gång =D

2008-12-30 @ 23:54:40
Postat av: Abchan

Du vet att du vill mata mig med denna glassen! Du vet! :D

2008-12-31 @ 13:49:09
URL: http://bananvecka.blogg.se/
Postat av: Bob

Ida: Hade tänkt bjuda dig på den häromdagen, dig och Sofia, men jag har glömt varför du inte kom :P

Abchan: Ohh, ja :)

2008-12-31 @ 13:53:15
URL: http://glassbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0